5 Anledningar till att använda Google Data Studio

5 april, 2019

Det finns en mängd olika fördelar med att använda Google Data Studio och i detta inlägg har vi lyft fem av dessa anledningar. Om du vill veta mer om vad det är för något kan du läsa mer om det vårt introduktionsinlägg här.

1. Anpassningsbart
Ibland är det svårt att hitta rätt bland all data som finns i Google Analytics. Med Google Data Studio kan du lyfta fram de KPIer och metrics som du tycker är viktiga och få dem samlade i en och samma rapport. Detta ger en tydligare bild av hur de hänger samman och vad det faktiskt betyder för dig och ditt företag.  Förenklingen kommer bidra till att du vet vad som påverkar vad och vilka konkreta actions du behöver ta tag i först och sen kan du se förändringen i realtid inuti din dashboard i Google Data Studio. Du kan till exempel se att Average Order Value har en graf som pekar neråt en längre tid, då kan företaget se i ett tidigt skede att det behövs en förändring i er prissättning på produkterna eller att det kanske behövs filas på ett upsell-erbjudande för att vända på grafens nuvarande trend.

Data Studio låter dig även skapa snygga och professionella rapporter utan att behöva vara en grafisk designer. Programmet är uppbyggt med “drag and drop”-funktioner för att göra uppbyggnadsfasen av rapporten så enkel som möjligt.

Om du vill lära dig mer om Google Data Studio kan du gå vår 2-timmarskurs som du hittar här

Data Studio har som mål att ge människor möjlighet att identifiera och dela insikter från deras data, oavsett om det är marknadsföringsinformation om vilka av deras reklamkanaler som är mest effektiva, eller om det är en affärsanalys.

2. Data Blending
Data Blending innebär att man blandar data från olika källor såsom Google, YouTube och Facebook till en graf. Med Data Blending så kan man kombinera data från flera olika källor för att skapa en mer omfattande och användbar rapport. Man kan på ett enkelt sätt se vilken kanal som fungerar bäst och då ta ställning till vad som ska göras med de andra kanalerna.

Du sparar tid genom att använda dig av Data Studio när du ska bygga rapporter. Programmet låter dig skapa mallar som du på ett smidigt och effektivt sätt kan använda dig av vid kommande rapporter.

3. Realtids-uppdateringar
Det som är unikt med Data Studio är att du inte behöver ändra på värdena manuellt när något uppdateras i t.ex. Google Analytics. Om du skapat en “drag and drop” box för ett visst värde i Google Analytics i din Data Studio rapport så kommer det automatiskt uppdateras kontinuerligt när det sker en förändring. Du kommer även kunna scrolla igenom de datum du önskar för att se hur datan har förändrats sedan du började följa den.

4. Flexibilitet
Data Studio erbjuder en flexibilitet som inga andra verktyg gör. Om du vill dela dina rapporter till arbetskamrater eller kunder så kan man enkelt välja vilken rättighet personen ska ha i rapporten. Du kan välja att ge personen behörighet att kunna ändra och lägga till information i rapporten eller så finns alternativet att endast ge dem behörighet till att kunna observera och navigera sig i dokumentet.

5. Gratis
Det finns alternativ till Google Data Studio såsom exempelvis Geckoboard, men till skillnad från dem är Data Studio gratis. När verktyget först lanserades så fanns det en begränsning på 5 rapporter per konto. Men när Google valde att expandera och lansera produkten i fler länder så tog dem även beslutet att ta bort den begränsningen så nu har du friheten att skapa oändligt många rapporter.

Att Google är ett stort företag med väldigt mycket resurser råder det ingen tvekan om och man har sedan beta-versionen släpptes 2016 i USA lanserat verktyget i över 180 länder men det kom först under 2017 till Sverige. Efter att Beta-versionen avslutades och det släpptes som en officiell produkt på marknaden så har Google genom kontinuerliga uppdateringar visat att verktyget är prioriterat och att man kommer lägga mycket tid och resurser på att utveckla det.

Kurs i Google Data Studio

Klicka dig in på vår kurssida för att läsa mer.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Som prenumerant får du tillgång till blogginläggen tidigare än alla andra.

Dinnovate AB
Kungsportsavenyen 37
411 36 Göteborg

Tel: +46 735 44 95 97
info@dinnovate.se