Gamern Simon bytte försäljning mot marketing automation

Simon Lofgren

30-årige Simon Lofgren hade jobbat 10 år inom olika försäljningsyrken och började inse att affärer inte längre gjordes på det traditionella sättet i samma utsträckning som förr. Därför övervägde han två karriärsval, att bli key account manager och utveckla affären för befintliga kunder, eller att gå mer mot marknadsföring. Valet föll på det senare alternativet.

– Jag var redan bekant med begreppet marketing automation, jag har stött på den typen av plattformar tidigare. Och jag visste att jag ville bli specialist snarare än generalist.

Marketing Automation Specialist – hemifrån

Simon sökte Marketing Automation Specialist i sin hemort Järfälla som YrkesAkademin bedriver i partnerskap med Dinnovate, han kom in, och har inte ångrat sig en sekund! Men att plugga på distans kan vara en vattendelare. Flexibiliteten i distansstudier ger möjligheter men ställer också krav.

– Distansutbildning är det bästa som hänt mig! Min arbetsstation finns hemma och förutom att plugga så streamar jag på Twitch och producerar voice-overs som jag säljer på Fiverr.

Simon har satt upp en gedigen arbetsstation med skrivbord, bekväm och ergonomisk stol, samt tre skärmar. För en person med många strängar på sin lyra är det perfekt att inte vara bunden till en fysisk plats. Även om han erkänner att det kräver en del disciplin.

– I början av utbildningen var jag ganska hård mot mig själv. Jag gick alltid in och tittade på videolektionerna och gjorde det jag skulle innan jag fick sätta igång med något annat.
Men han upplever att det flutit på bra, även när det inneburit samarbete med klasskamrater, där man behöver komma överens om tider och fördelning av arbetsuppgifter.

Teorierna prövas i case och på praktikplatser

Favoritkursen var RACE-modellen, en delkurs i termin två som lär ut marknadsföring enligt strukturen Reach, Act, Convert, Engage, och de studerande får en större förståelse kring kundcykelns betydelse.

– Där kände jag verkligen att det var en pollett som trillade ner. Eftersom kursen är case-baserad så blev det som en mikropraktik där vi provade våra teoretiska kunskaper på en verklig situation.

Han berömmer också läraren, även om han tycker att alla lärare på utbildningen är väldigt bra, så står Christopher ut från mängden.

LIA (Lärande i arbete) är oftast en stor del av en yrkeshögskoleutbildning. På Marketing Automation Specialist är det 12+14 veckor, och Simon har försökt få ut det mesta av sina praktikplatser.

– Första LIA-perioden var jag på GLHF.gg, en gamingsajt. Tyvärr hann det bara gå några dagar innan coronapandemin slog till på allvar, och förutsättningarna förändrades helt. Mycket av det som jag skulle ha varit med på blev inställt, men istället fick vi brainstorma mycket och försöka komma på marknadsföringsidéer.

Nu är det snart dags för LIA2, och den här gången blir det på Proffsmagasinet.se, en av Sveriges största e-handlare. Tipset fick han av sin utbildningsledare, men företaget intervjuade flera personer, både från hans klass och från andra utbildningar.

– Om jag får gissa varför de valde mig så tror jag att det var för att jag var väldigt tydlig med vad jag ville göra. Jag ville jobba med marketing automation med fokus på retention, och det matchade med vad företaget hade tänkt satsa på.

Drömmer om nytt jobb men fortsätter ändå med esport

Examen är bara en termin bort, och Simon gör ingen hemlighet av att han hoppas på en anställning hos Proffsmagasinet, även om han inte tar något för givet. Blir det inget jobb där så kan han tänka sig att plugga mer, och förstås fortsätta med esporten. För under namnet @simonlofgren har han ca 6000 följare på Twitch och strax över 2700 på Instagram. Vanligtvis har han upp till ett par hundra tittare när han streamar, och mest blir det GTA role play.

– Role play är skitstort på Twitch, det är som att titta på en serie, men allting händer i realtid och det finns inget manus. Sen gillar jag även single player spel, där man får följa en historia. Det är roligt att ta del av det någon har skrivit.

Men det är ingen karriär han försöker skapa sig i gamingvärlden, snarare är det ett sätt att hitta sin kreativitet.

– Folk kollar när jag spelar för att det är underhållande. Visst får jag nya följare varje gång jag streamar, men jag gillar mitt lilla community. Det är familjärt, och alla är snälla och fina, som jag vill ha det.

En utbildning för den som gillar analys

Trots sin kreativa sida så är det den analytiska Simon som satsar på marketing automation.

– Om man är intresserad av digital marknadsföring så finns det två vägar att gå. Marketing Automation Specialist passar den som gillar analys och lite mer tekniska bitar, även om man också får prova på det kreativa. Du kommer att sitta i plattformar, skissa på flöden och göra analyser.

För Simon har det passat perfekt, allt som han lärt sig har han direkt testat på sina egna verksamheter. Han samlar det mesta av det han gör på simonlofgren.com, och snart kommer vi säkert se honom pröva sina vingar i sin nya bransch!

Läs mer och ansök till utbildningen >

Relaterade artiklar