Petter fick två jobb direkt efter utbildningen
Petter Clarberg hade ett trygg tillvaro med jobb på skolan i småländska Tingsryd. Först som 50% elevassistent och 50% IT-handledare. Och trots, eller tack vare, att rollen blev alltmer inriktad på hans favoritområde IT, så väcktes suget efter en karriär inom digital marknadsföring.
– Jag sökte ganska många utbildningar inom marknadsföring, men problemet var ju att de flesta var på orter långt bort, och det skulle ju inte fungera med familjelivet. Men när jag hittade Marketing Automation Specialist på distans så klaffade allt!
Petter visste inte så mycket om marketing automation sedan innan, så han läste på inför utbildningens start. Och samtalet med utbildningsledaren övertygade honom om att det här var rätt väg att gå.
Distans var en förutsättning
Att utbildningen skulle gå att genomföra hemifrån var en förutsättning för att livet skulle gå ihop för Petter, och han hade viss oro inför att ta ansvar för sitt eget lärande.
– Historiskt har man kanske varit lite bekväm, men det fungerade bättre än förväntat! Jag var tvungen att ta ansvar, både för min egen och de andra studerandes skull. Och jag gjorde det för att det var viktigt för mig.
Kommunikationen via Slack och undervisningen via Zoom fungerade jättebra, och han såg extra mycket fram emot de fysiska träffarna eftersom klasskamraterna annars bara diskuterade via de digitala plattformarna.
– Det här har jag jättemycket nytta av nu under pandemin. Jag har behövt jobba en hel del hemifrån och är van vid hur jag ska sköta det, och kommunikationskanalerna är i princip desamma.
Inledningsvis var Petter mest intresserad av content management. Utbildningsmaterialet från Hubspot såg han som en ögonöppnare för det han skulle komma att jobba med.
– Sedan drog mitt intresse allt mer mot analys och det är något jag fortfarande vill utveckla. För det är helheten som gör det roligt. Många arbetsgivare har väldigt olika uppfattning om vad marketing automation är, och jag vill påstå att framför allt är det inte så linjärt som många tror.
Givande LIA med CRM och marketing automation
Sin första LIA gjorde Petter på C3C i Växjö, ett företag som jobbar med betong och kanske inte är den typ av företag man föreställer sig ligger i framkant med sin digitala marknadsföring. Men deras väl utvecklade CRM- och affärssystem blev väldigt givande.
– Jag hade ingen erfarenhet av sådana system i verkligheten, och nu fick jag sitta med det hela dagarna. Det var en bra läroperiod, där jag dessutom fick komma med förslag på hur de skulle använda CRM-systemet ännu mer för leadskvalificering.
Den andra LIA-perioden hittade han en plats på Enkla Elbolaget i Ronneby. Där hade man precis börjat sitt arbete med marketing automation, perfekt timing alltså!
– Det blev min första kontakt med att sätta upp flöden och jobba med segmentering. Jag skapade ett välkomstflöde för nya kunder, satt med CRM-systemet och deltog i strategiarbete.
Ihop med Enkla skrev Petter även sitt examensarbete, där han tog sig an en analys av gemensamma nämnare för churn, och hur man med hjälp av datakällor kunde bättre förutsäga vilka kunder som var mer benägna att säga upp sina abonnemang än andra.
– Och sen erbjöd de mig ett jobb!
Direkt från utbildning till jobb
Petter tackade ja till jobbet, det är ju trots allt det man vill ha efter en avslutad YH-utbildning. Men det gnagde lite att jobbet var i Ronneby, han hade gärna sluppit pendla, och hade av den anledningen sökt andra jobb i Växjö. Och redan efter två veckor på arbetet blev han erbjuden en intervju på Fortnox.
– Det gick snabbt, och sen i augusti 2020 så jobbar jag som Marketing Automation Specialist på Fortnox, som gör ekonomisystem för företagare och redovisningsbyråer.
Han ingår i ett team om tio personer, kallat “Marknad & analys” som verkar i affärsområdet redovisningsbyråer. I teamet finns bland annat en activation manager, med strategiskt ansvar för vad de ska erbjuda kunderna och en retention manager som ska se till att behålla kunder. Därtill en digital specialist som sköter annonsering på facebook och Google, samt en data scientist som jobbar med att ta ut och tvätta data så den blir användbar för oss som ska analysera den.
– Jag är väl mitt emellan marknad och analys. Framför allt ansvarar jag för CRM-systemet, att bygga och optimera MA-flöden utifrån segmenteringar. Segmentering är något jag lägger extremt mycket tid på, eftersom vi har väldigt mycket data, men inte alltid i så organiserad form. Sedan gör jag faktiskt också en hel del content också, som mailutskick och blogginlägg.
Marketing automation är en attraktiv kompetens
Petter är minst sagt nöjd med utväxlingen han fick på sina studieår och kan varmt rekommendera utbildningen till andra.
– Det är en bred utbildning, men du lär dig mycket om det du behöver kunna. Sen ligger det på dig själv att fördjupa dig i det du tycker är intressant, det finns hur mycket material som helt att läsa på nätet. Men det märks att det är en attraktiv kompetens, och det är bra att veta att rollerna kan heta olika saker eftersom det här är så pass nytt. Det är inte säkert att ditt jobb kommer att heta exakt Marketing Automation Specialist, men jag märkte direkt att det är en kompetens som verkligen är helt rätt i tiden.