Sara bytte tatueringsnålen mot marknadsföring

Sara Plesner Marketing automation specialist

Sara Plesner från Ängelholm startade sin egen tatueringsstudio 2002, men när hon fick förslitningsskador i axeln och handen blev hon tvungen att hitta ett inte lika fysiskt krävande yrke. Hon fastnade för Marketing Automation Specialist. Idag är hon 43 år och närmar sig sin yrkeshögskoleexamen.

Egentligen hade ansökningstiden redan gått ut, men Sara hade bestämt sig, det här var utbildningen för henne!

– Jag mailade, jag låg på, förklarade hur gärna jag ville gå utbildningen. Jag hade insett att jag var bra på planering, struktur och analys, och här skulle jag kunna kombinera det med min kreativa sida.

En vilja att vara värdefull

Tatueringsmaskin
Tatueringsmaskinen och texten “for life” sitter på Saras kropp.

Hon kom in, och fick rätt i sitt antagande. Men det var ingen enkel resa att hitta den nya vägen i livet.

– Jag älskade verkligen mitt yrke, jag hade haft en bra karriär som tatuerare. Efter att jag stängde så blev jag i princip deprimerad. Jag kände att jag inte riktigt visste vem jag var, om jag inte var tatueraren Sara.

Det började med en utbildning i grafisk formgivning, och under utbildningen till Marketing Automation Specialist har hon upptäckt nya färdigheter, och insett att hon kan tillföra värde i sin nya bransch. Hon lever fortfarande med kroniska smärtor, men det hindrar henne inte från att studera heltid och samtidigt jobba extra med digital marknadsföring. För Sara är en person som alltid vill lite mer, och inte nöjer sig med det som serveras henne.

– Redan i början av utbildningen satte jag upp en egen hemsida för att kunna testa det som vi lärde oss om. Jag erbjöd mig att bygga upp sociala media-kanaler för ett företag som inte hade några, jag har jobbat extra som konsult inom digital marknadsföring på Protosell en dag i veckan, ja jag ville helt enkelt få så mycket praktisk erfarenhet som möjligt!

Drömmer om att förena marknadsföring med försäljning

Därför gjorde hon LIA1 hos Protosell, och kommer även att göra LIA2 där. Nu ska hon få vara en del av CRM-gruppen, för att sätta igång arbetet med automatiseringar. Och det är just delkursen Lead generation & Market automation som hon uppskattat mest.

– Äntligen fick jag koppla ihop allt och se på helheten. Utan att ha den förståelsen så tror jag det är svårt att axla rollen som Marketing Automation Specialist.

Och examen närmar sig med stormsteg. Sara hoppas hitta en arbetsplats som kan acceptera henne som den hon är och se hennes färdigheter. Gärna i en ledarroll där hon får sammanfoga försäljning med marknadsföring, och hitta smarta arbetssätt som förenklar för företag. Men hon har verkligen inte lagt sitt konstnärskap på hyllan. I källaren har hon en ateljé där hon målar och skapar silversmycken, och via sociala medier har hon kontakt med gamla tatueringskunder, som inte sällan ber henne att skapa motiv åt dem, även om hon inte kan tatuera dem själv.

– Det är ett speciellt yrke. Man kommer människor nära, och blir lite av en terapeut när vi tillbringar så många timmar tillsammans.

Ge det lilla extra

För den som funderar på att söka utbildningen vill Sara understryka att viljan att göra det lilla extra verkligen kommer att göra skillnad. Att inte tro att man kan luta sig tillbaka i en distansutbildning och tro att det automatiskt leder till jobb.

– Att ta initiativ, testa saker i praktiken, djupdyka i det man själv tycker är roligast, det gör utbildningen både lättare och mer givande. Man måste vilja veta mer.

Läs mer och ansök till utbildningen >

Relaterade artiklar