Tove kombinerade distansstudier med att rädda hundar

Tove Eriksson

31-åriga Tove Eriksson från Höganäs i Skåne bollade livet som småbarnsmamma med att vara med och driva organisationen Hundar utan hem samt plugga strökurser på universitetet. Hon fick vetskap om utbildningen Marketing Automation Specialist via en annons på nätet.

Efter gymnasiet hade hon jobbat några år inom försäljning, men sa upp sig efter att hon “jobbat ihjäl sig lite”. Istället satsade hon på passionen för hundar, och började hjälpa avlivningshotade hundar att hitta nya hem. I arbetet med organisationens kommunikation fick hon utlopp för sitt skrivintresse, och suget efter en utbildning inom digital marknadsföring började ta form.

– Det som fick mig att söka var att utbildningen verkade bred, att jag skulle få nytta av den på många plan, oavsett vilket jobb jag skulle ha sen. Samt att få den praktiska erfarenheten som jag saknade när jag pluggade på universitet.

Distansutbildning var en förutsättning

För Tove var det dessutom helt avgörande att det var en distansutbildning. Bosatt “mitt ute i ingenstans” och med barn att lämna och hämta så var det inte aktuellt att pendla in till en utbildning.

– Det kändes görbart, särskilt eftersom jag var van vid att jobba på distans med Hundar utan hem. Jag satte upp tydliga scheman för mina dagar. Man måste ta vara på de timmar man har, så det kräver en del disciplin.

Tove kallar sig själv en siffernörd, och därför var RACE-kursen en favorit hos henne.

– Jag började titta på hur jag kunde sätta upp olika mätpunkter. Dessutom har jag en förkärlek till kundupplevelsen, och jag började reflektera över hur mitt eget köpbeteende såg ut beroende på när och hur företagen uppmärksammade mig som kund.

Men hon gillade även Social media, och content management som låg tidigt i utbildningen.

Praktiken ledde direkt till jobb

När det var dags för den första LIA-perioden blev Tove tipsad av sin lärare att söka till Bergans of Norway, en e-handel med sport- och fritidskläder. Hon hade inte sett e-handelsbranschen som sitt förstahandsval men blev positivt överraskad och väl mottagen på arbetsplatsen.

– Jag fick komma till ett väldigt bra team med högt i tak. Det fanns inga dumma frågor och handledaren var tillgänglig.

Det gick så bra att hon blev erbjuden att jobba extra hos Bergans under studietiden, och hon kände ingen anledning att vända sig någon annanstans för den andra praktikperioden heller.

– Mitt examensarbete skrev jag för Bergans om hur marketing automation och lojalitetsprogram kan öka affären. Vi jobbade i Voyado, jag hade möjligheten att få tillgång till det när jag skrev. Då byggde jag automationer som jag tyckte kunde behövas, och en del av dem används skarpt nu!.

Efter examen fick hon en heltidstjänst och jobbar nu med marketing automation, men även e-handel och influencer marketing. Hon jobbar huvudsakligen mot den svenska marknaden, och rollen är bred.

– Ibland bygger jag nya landningssidor för e-handeln, ibland bygger jag marketing automation-flöden och ibland lär jag en influencer hur de ska skatta när de samarbetar med oss.

Världen blir inte mindre digital

För den som tar utbildningen på allvar, och lägger ner det arbete som krävs, är Tove övertygad om att det väntar ett jobb efter examen.

– Världen blir inte mindre digital, den här kompetensen behövs. Du får ett bra kontaktnät och kommer att ha skitkul!

Läs mer och ansök till utbildningen >

Relaterade artiklar